جمهوری اسلامی خواهان شرکت همه گروه‌ها در دولت افغانستان است

ایسنا/اصفهان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های مختلف در افغانستان مذاکراتی داشته و به صراحت اعلام کرده که خواهان سهیم شدن همه گروه‌ها در دولت آینده افغانستان است.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تحولات افغانستان و روی کار آمدن گروه طالبان در این کشور اظهار کرد: آمریکایی‌ها در واقع از افغانستان فرار کردند و هیچ کس نمی‌تواند این فرار را کتمان کند و در حقیقت آمریکا از افغانستان اخراج شد. آمریکایی‌ها در سال‌های قبل در عراق و سوریه مجبور شدند صحنه را ترک کنند و در دوره جدید هم در افغانستان این مهم رخ داد تا به اهداف خود نرسند.

وی افزود: در روزهای گذشته در نتیجه مقاومت مردم افغانستان آمریکایی‌ها مجبور به خروج از این کشور شدند و هم‌اکنون برای مردم افغانستان فرصتی پیش‌آمده است که سرنوشت خودشان را رقم بزنند. گروه طالبان فعلاً تعهداتی داده و جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های مختلف در افغانستان مذاکراتی داشته است، اما این امر به معنای دخالت ایران در امور این کشور نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: برای ایران مهم است که شرایط امنیتی منطقه را مرتب رصد کند. یکی از علت‌های فرار آمریکایی‌ها از این کشور تلاش‌هایی بود که در داخل افغانستان انجام شد و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد کسی را در افغانستان تضعیف کند و هم‌اکنون به دنبال تضعیف نیروهای داخل افغانستان نیستیم، اما به دنبال هم‌گرایی همه مردم افغانستان و دخیل شدن همه گروه‌ها در قدرت هستیم.

مقتدایی با بیان اینکه مردم افغانستان باید در صلح و آرامش زندگی کنند، خاطرنشان کرد: این موارد را جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده که همه گروه‌ها باید سهمی در قدرت آینده نظام سیاسی افغانستان داشته باشند و جلساتی نیز در این باره داشته‌ایم و پیام‌های لازم را نیز داده‌ایم.