مقتدایی: دخالت به یکی از عادت‌های اروپا‌یی‌ها تبدیل شده است

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در واکنش به صدور قطعنامه‌های ضد حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و پارلمان اروپا، گفت: رفتار کشورهای اروپایی در جریان صدور قطعنامه اتحادیه اروپا نشانگر  واقعیتی در صحنه بین‌المللی است، کشورهای اروپایی با معیارهای دوگانه رفتارهای خودشان را نشان می‌دهند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم افزود: اروپایی‌ها از یک سو وقتی نقض شدید حقوق بشر در سطح دولتی اتفاق می‌افتد، واکنش نشان نمی‌دهند. به عنوان مثال در جریان ترور دولتی شهید سردار قاسم سلیمانی یا شهید محسن فخری زاده اقدامی در خور اهمیت این موضوع انجام ندادند اما از سوی دیگر هنگامی که قوه قضاییه به عنوان یک رکن حکومتی و دارای اختیار مواردی را بر اساس حقوق داخلی ایران بررسی و رسیدگی می‌کند، واکنش شتاب زده با روند های خاص انجام می‌دهند.

وی معتقد است: اروپا به جهت همین رفتارهای دوگانه به عنوان مجموعه‌ای که متناسب با شرایط سیاسی تصمیم‌گیری می‌کند، شناخته شده است نه مجموعه‌ای که متناسب با عدالت و واقعیت تصمیم بگیرد. همچنین دخالت در امور داخلی دیگر کشورها به یکی از عادت‌های اروپا‌یی‌ها تبدیل شده است.

مقتدایی در ادامه عنوان کرد: اروپایی‌ها باید بدانند ایران کشوری مستقل و دارای ساختار درونی قوی است که ارکان آن متناسب با نیاز کشور تصمصم‌گیری می‌کنند. مقامات اروپایی به دخالت در دیگر کشورها عادت کردند لذا ساختارهای موجود اروپا بیش از آنکه حقوقی و عادلانه باشد مبتنی بر سیاست، سهم خواهی و زورگویی است. از این رو تا وقتی اروپایی‌ها بر مبنای عزت و با رعایت حدود حاکمیت با ما صحبت نکنند نباید انتظار داشته باشند که ما به موارد مطرح آنها توجه کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران منافع ملی مردم خود را دنبال می‌کند، گفت: ما در طول زمان حساب دوستان را از دشمنان جدا خواهیم کرد و در آینده مناسبات با کشورهای اروپایی، دوستی و دشمنی آنها را پاسخ می‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر قطعنامه‌هایی تصویب شده بیش از آنکه بُرد واقعی مبتنی بر عدالت داشته باشد، برای حفظ کسانی است که بیش از آنکه به فکر منافع ملت خودشان باشند، منافع اروپایی‌ها را در عرصه جاسوسی تامین می‌کنند.