ایران با اقتدار از مرزهای آبی خود حراست می‌کند

«عباس مقتدایی»، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به توقیف کشتی کره جنوبی در تنگه هرمز گفت: با توجه به مقررات بین المللی هر کشتی که دارای پرچم کشوری باشد، در حقیقت به عنوان جزئی از همان کشور محسوب می شود و چنانچه نقض مقررات بین المللی کند، دولت صاحب پرچم باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه کشتی کره جنوبی نقض مقررات کرده و به آلوده کردن آبهای خلیج فارس اقدام کرده و توسط مقامات قضایی محلی تحت تعقیب قرار گرفته و توقیف شده است عنوان کرد: این کشتی توقیف شده تا مقررات بین المللی رعایت شود و از ایجاد آلودگی آبهای خلیج فارس جلوگیری به عمل آید.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید مشخص شود چرا این کشتی استاندارها را رعایت نکرده است در حالی که این استاندارها از سوی مرجع بین المللی تایید شده و لازم الاجراست.

مقتدایی با اشاره به اینکه این مسئله را نباید از نگاه سیاسی مورد بررسی قرار داد بلکه یک موضوع حقوقی است عنوان کرد: ورود کشتی کره جنوبی به تنگه هرمز را باید براساس حقوق بین المللی دریاها مورد بررسی قرار داد، جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین بین المللی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره براساس مقررات بین المللی عمل می کند تاکید کرد: ایران با اقتدار لازم برای حراست از مرزهای آبی و حفاظت از محیط زیست دریایی عمل خواهد کرد.

وی خطاب به دولت کره جنوبی خاطرنشان کرد: مقامات کره جنوبی به جهت اینکه این کشتی دارای پرچم کره جنوبی بوده است باید پاسخگو باشد و به جای ایجاد هیاهوی سیاسی نسبت به انجام تکالیف خود متناسب با حقوق بین‌الملل اقدام کند.