کلاف سردرگم ازدواج جوانان/ ضعف دولت برای ساماندهی وضعیت ازدواج

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با میزان، درباره ضعف دولت در حوزه جوانان و ساماندهی وضعیت ازدواج، اظهار داشت: تغییرات چند دهه ایران به گونه‌ای رقم خورده است که امروز برخلاف گذشته موضوعاتی نظیر ازدواج و حتی فرزندآوری بیش از آنکه جنبه فردی، اجتماعی و یا فرهنگی داشته باشد، ابعاد دولتی به خودش گرفته است.

وی ادامه داد: بخشی از این تغییرات ناشی از زندگی شهرنشینی است که در سالیان گذشته توسعه یافته است و بخشی هم ناشی از برنامه‌های دولتی است که مردم را با برنامه‌ریزی‌های دولت گره زده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته ناکارآمدی دولت‌ها در ادوار مختلف در کنار ناکارآمدی‌های اقتصادی و عدم برنامه ریزی‌های دقیق در این خصوص همگی دست به دست هم داده است تا امروز موضوع ازدواج که می‌تواند حیات بخش جامعه و نشاط آفرین برای خانواده‌ها باشد، به یک معضل تبدیل شود.

مقتدایی اظهار داشت: در واقع و از آنجایی که برنامه‌ریزی‌های دقیق برای حل مشکل ازدواج وجود ندارد، این مسئله به عنوان یک کلاف سردرگم، هر روز ابعاد و افق‌های تیره تری به خود می‌گیرد.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترک جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس، گفت: بر همین اساس، مجلس شورای اسلامی در آغازین هفته‌های فعالیت خود تلاش کرد تا در این جهت اقداماتی را انجام دهد و با اعمال یکی از اصول قانون اساسی که اجازه می‌دهد به جای کل مجلس، کمیته و یا کمیسیونی ابعاد موضوع یک طرح را دنبال کنند، بحث حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را دنبال می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در کمیسیون فرهنگی مجلس اقداماتی در این زمینه انجام شده است که آن اقدامات نیز اگرچه نتایج قابل توجهی داشته است، اما مخالفانی هم دارد که در طول زمان باید حرف‌های مخالفان هم شنیده شود و نسبت به آن بخش که صحیح و درست است، واکنش لازم را انجام و اصلاحاتی را در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اعمال کنیم.

مقتدایی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۱۴۰۰ ارقام و اعدادی که مربوط به مباحث ازدواج و جوان بود را به نحو قابل توجهی افزایش داده است. همچنین برخی از مباحث، چون مسکن را هم به طور جدی مورد لحاظ قرار دادیم و در مجموع می‌توان گفت که اقدامات مثبتی از سوی مجلس در این زمینه انجام شده است.

وی گفت: البته در زمینه ازدواج و فرزندآوری کار‌های بر زمین مانده زیادی وجود دارد که در گام اول دولت باید آن گام‌ها را بر می‌داشت، اما دولت روحانی در عمل نشان داد که برای آینده کشور، نوجوانان و جوانان کار ویژه‌ای انجام نداده است.

مقتدایی تاکید کرد: دولت سیزدهم در حالی مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده می‌گیرد که نه تنها برای دوره خودش باید برنامه‌ریزی کند، بلکه باید تاوان کم کاری‌های دولت روحانی را هم بدهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت آیت‌الله رئیسی باید ساماندهی وضعیت نوجوانان و جوانان را در اولویت اصلی خود قرار دهد چرا که اگر به سرعت برای آنان برنامه ریزی نشود، در سال‌های آینده به مشکلات آنان اضافه می‌شود.