ضرورت توجه به نوجوانان و دانش آموزان در برنامه هفتم توسعه

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به حساسیت مجلس بر موضوع نوجوانان، عنوان کرد: مجلس یازدهم از بدو شروع کار در مشکلات و مباحث اقشار مختلف مردم ورود کرده است و در خصوص نوجوانان نیز اقدامات بسیار خوبی تاکنون صورت گرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: نوجوانان سال‌هاست مورد توجه لازم قرار نگرفته‌اند و متولیان امر نیز آنطور که باید و شاید در این خصوص اقدامی را در دستور کار قرار نداده‌اند.

وی افزود: از مجلس نهم فراکسیون کودک و نوجوان را پیگیر بودیم و مرتبا با این قشر و فعالان این حوزه جلسه داشتیم؛ مطالبات مختلف و مهمی مطرح است که باید رفع آن در دستور کار قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: الان نوجوانان متولی مشخصی ندارند و مرکز واحد تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای آنان نیز وجود ندارد. در همین خصوص با رئیس جمهور نیز مکاتبه ای را انجام دادم و دلایل داشتن نگاه ویژه به نوجوانان را مطرح کردم و خواستار پرداختن به نوجوانان در جلسات شورای عالی جوانان شدم. شورای عالی جوانان باید تبدیل به شورای عالی جوانان و نوجوانان شود و یا یک شورایی مختص این قشر راه اندازی شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری همواره در خصوص قشر نوجوان دغدغه داشته‌اند و اهمیت این قشر را متذکر شده اند. در هفته های گذشته بیانیه ای را در خصوص نوجوانان منتشر کردیم و امروز هم نامه ای منتشر شد تا نوجوانان عزیز بدانند که مجلس یازدهم در خصوص این قشر اهمیت و توجه لازم را دارد و تا حصول نتیجه موارد را پیگیری خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: بیانیه‌ای نیز در روزهای ابتدایی مجلس جهت تولید برنامه‌های بیشتر مختص نوجوانان با امضای جمعی از نمایندگان صادر شد.

وی مطرح کرد: توقع ما این است که مجموعه‌های حوزه نوجوان همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدامات مثبت تری را در دستور کار قرار دهند و به طور کلی قطعا اقدامات خوبی شده است، ولی تا نقطه مطلوب بسیار فاصله داریم. امروز نوجوانان و کودکان ما کمتر مجموعه کانون پرورش فکری را می شناسند، در حالیکه می بایست این کانون به مرکز اصلی تربیت کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

مقتدایی مطرح کرد: مجموعه های دیگر این حوزه نیز نیاز به اقدام و حمایت دارند. به طور مثال انجمن اسلامی دانش آموزان باید در برنامه هفتم توسعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص با وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کرده ام.

مقتدایی گفت: مجلس یازدهم توجه ویژه به نوجوانان دارد، ولی تاکنون شاهد نبودیم که مراکز مرتبط با این حوزه همچون ستاد کانون پرورش فکری، سازمان دانش آموزی و... با مجلس ارتباط بگیرند و هم افزایی جهت حل مشکلات بیشتر شود. اهتمام لازم باید در این مجموعه ها بیش از پیش باشد و ما عملکردها را در رصد داریم و در صورتی که نیاز باشد، از ابعاد نظارتی مجلس در این خصوص نیز بهره می گیریم.

این نماینده مردم در مجلس خاطر نشان کرد: باید همه فعالان حوزه نوجوانان و سازمانهای مرتبط با یکدیگر هم افزایی داشته باشند و دغدغه ها و مشکلات این قشر با کمک سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه پیگیری و حل شود./

پایان پیام