مسئولین و نخبگان جامعه، قانون اساسی را هرازگاهی مطالعه کنند

در نشست بصیرتی که در فضای مجازی با حضور دکتر مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 20 خرداد 1400 و به همت بسیج اساتید و تشکل کوثر دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان و معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر برگزار شد، بازخوانی اهداف انقلاب و رسالت جبهه انقلابیون در انتخابات توسط ایشان، مورد بحث قرار گرفت.

مسئولین و نخبگان جامعه، قانون اساسی را هرازگاهی مطالعه کنند

مقتدایی از مسئولین و نخبگان جامعه خواست تا قانون اساسی را هرازگاهی مطالعه کنند. وی گفت: در مقدمه این قانون آمده است که: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران براساس اصول و ضوابط اسلامی است و ماهیت آن، انعکاس خواست قلبی امت اسلامی است و ویژگیهای بنیادین این انقلاب نسبت به سایر نهضت ها در سده اخیر، «مکتبی و اسلامی بودن» آن است.

امروز جنس فکری عمده نخبگان کشور، آمیخته با مفاهیم اسلام است و عملاً ادامه دهندگان راه انقلاب و آنهایی که دلشان برای پیشرفت این کشور می تپد، دانش آموخته این مکتب هستند. قشر آگاه و مسئول جامعه در سنگر مسجد، حوزه‌های علمیه و دانشگاه به روشنگری پرداخت و با الهام از مکتب انقلابی و پربار اسلام، تلاش پیگیر و ثمربخشی را در
بالابردن سطح آگاهی و هوشیاری مبارزاتی و مکتبی ملت مسلمان آغاز کرد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: موضوع صدور انقلاب اسلامی که از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی هم مطرح بود، یک موضوع سخت افزاری نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از آرمان‌ها و رویکردها، منش‌ها، رفتارها، اصول و عقاید است که انقلاب اسلامی، پیام‌آور آن بوده است.

وی در ادامه این جلسه به بازخوانی اصول قانون اساسی از جمله اصل سوم و تشریح بندهای آن پرداخت.

دولتها موظفند در راستای آنچه در قانون اساسی آمده، تلاش نمایند

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولتها موظفند در راستای دستیابی به آنچه که در قانون اساسی آمده است، تلاش نمایند. دانشگاه آزاد اسلامی که با پول مردم به صورت خودگردان جلو می رود و اصل سوم بند سوم قانون اساسی را تداوم می بخشد، چرا مورد حمایت دولت قرار نگرفته است؟ دولت جدید حتماً باید به دانشگاه آزاد در برنامه هفتم توجه جدی داشته باشد.

نامزدهای ریاست جمهوری باید به این نکته توجه کنند که ما در شرایط عادی روابط بین‌المللی قرار نداریم

مقتدایی در پاسخ به اینکه برخی می گویند چرا اجازه داده نمی شود FATF را بپذیریم؟ گفت: چرا باید  اطلاعات دانشمندان هسته ای خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم و آن ترورها اتفاق بیافتد؟! پذیرش FATF و قراردادن اطلاعات در خصوص گردشهای مالی کشور، در اختیار غرب و آمریکا، اولین گام است که باعث افزایش سلطه آنها می شود.

وی ادامه داد: بعضی از نامزدهای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری که موضوع FATF را برجسته می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که در شرایط تحریم، برخی از قدرت‌های جهانی مانند ایالات متحده آمریکا می‌خواهند فشار حداکثری بر ملت ایران اعمال کنند، بنابراین پذیرفتن FATF و هضم‌شدن در آن، راه‌های تحریم ملت ایران را برای آنها هموارتر کرده و راه‌های دور زدن تحریم را به روی خودمان می‌بندیم.

پیشرفت جمهوری اسلامی در ابعاد نظری؛ یعنی کوچک‌شدن ابعاد نظری لیبرال دموکراسی غرب

مقتدایی تصریح کرد: همه نامزدهای ریاست جمهوری باید به این نکته توجه کنند که ما در شرایط عادی روابط بین‌المللی قرار نداریم و اگر بودیم نیازی به برجام، بازرسی‌های ویژه آژانس بین‌المللی اتمی و جدال‌های دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک نبود. آنها با ما همانند یک کشور عادی برخورد نمی کنند؛ نه تنها ما را رقیب خود می دانند؛ بلکه احساس آنها این است که پیشرفت جمهوری اسلامی در ابعاد نظری؛ یعنی کوچک شدن ابعاد نظری لیبرال دموکراسی و باید به این موضوع توجه کنیم که ما یک نظامی هستیم که می خواهیم الگوسازی کنیم و اینها چیزی است که در قانون اساسی موجود است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص تعامل مجلس و دولت عنوان کرد: براساس قانون اساسی، دولت و شخص رئیس جمهور باید در راستای رفع تبعیض در بخشهای مختلف کشور بکوشد. من در صحن علنی مجلس هم مطرح کردم که رئیس جمهور یکسال پایش را در مجلس نگذاشت و نیاز خود را با مجلس مطرح نکرد؛ و لایحه ای که بخواهد مشکل مردم را حل کند، به مجلس نیاوردند.

وی در ادامه گفت: دهمین بند از بند سوم قانون اساسی «ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات اضافی است». متأسفانه در حال حاضر، هم نظام اداری اشکال دارد و غیرصحیح است و هم تشکیلات غیرضروری وجود دارد.

تقویت کامل بنیه دفاع ملی از طریق آموزش نظامی عمومی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی و نظام اسلامی کشور بند یازدهم اصل سوم است که در این زمینه، پیشرفتهای قابل توجهی داشته ایم.

همه دولتها باید نسبت به ایجاد رفاه، رفع تبعیض و برطرف نمودن محرومیتها حساس بوده و تلاش مضاعف داشته باشند

مقتدایی اظهار داشت: پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه، یکی دیگر از بندهای اصل سوم قانون اساسی است؛ ما باید مطالبه گری کنیم که چرا مردم ما همچنان اسیر فقر هستند؛ چرا دولتها در برطرف کردن محرومیتها، به وظایفشان طبق قانون اساسی، عمل نکرده اند؛ البته ما نمی خواهیم سیاه نمایی کنیم ؛ کارهای خوب را هم باید بگوییم، ولی حرف ما این است که هر دولتی باید نسبت به عملیاتی نمودن بند 12 اصل سوم قانون اساسی و نسبت به ایجاد رفاه، رفع تبعیض و برطرف نمودن محرومیتها حساس باشد و تلاش مضاعف داشته باشد.

برخی از داوطلبان ریاست جمهوری که در مسئولیت‌های مهم کشوری هم بوده‌اند، اشرافی بر اهداف انقلاب اسلامی ندارند

وی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی افرادی که عملکرد و سابقه شان مشخص است، از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند و الان در صحنه انتخابات هستند، گفت: برخی افرادی که به صحنه انتخابات می آیند، وقتی در مناظرات قرار می‌گیرند، توانمندیهای آنها مشخص می شود که تا پیش از آن، مشخص نبوده است. همچنین وی خاطر نشان کرد: این سطح از مناظرات نشان داد که برخی از داوطلبان ریاست جمهوری که در مسئولیت‌های مهم کشور بوده‌اند، اصولاً اشرافی بر اهداف انقلاب اسلامی به ویژه روابط بین‌الملل و فضای سکولار و لیبرالی حاکم بر این روابط، ندارند.

امیدواریم در پرورش نیروهایی در طراز انقلاب اسلامی و قانون اساسی، آنقدر بتوانیم موفق عمل کنیم که در دوره های بعدی شاهد این نقصها نباشیم.

آقای رئیس جمهور برای حل مشکل آب اصفهان، عزمی از خود نشان نداد

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال مربوط به موضوع آب و قیمت گذاری آن اظهار داشت: تقریباً روزی نیست که ما در خصوص آب، جایی حرفی نزنیم و بحث و گفتگو نداشته باشیم؛ در خصوص قطعی آب در روزهای اخیر، پیگیریهایی از طریق مکاتبه با وزیر نیرو داشته ام، برای هر تغییر و تحولی در مورد آب و تغییر قیمت، باید ابتدا زیرساختهای آن را درست کرد؛ چرا که موضوع آب، صرفاً یک موضوع فنی نیست؛ موضوع چند بعدی است و باید ابعاد اجتماعی، اقتصادی و .. آن را در نظر گرفت. در آخرین جلسه ای که با حضور رئیس مجلس خبرگان رهبری داشتیم در یک جلسه رسمی، مباحث مربوط به آب اصفهان را مطرح نمودیم و گلایه مردم اصفهان را به صراحت عنوان کردیم. من بارها گفته ام که آقای رئیس جمهور برای حل مشکل آب اصفهان، عزمی از خود نشان نداد و ان شاالله دولت بعدی در این باره مسئولیت پذیر باشد و این موضوع را حل و فصل نماید.

موضع جمهوری اسلامی ایران، رفع کامل تحریم هاست

مقتدایی درباره تحلیل مذاکرات وین و تأثیر آن بر روند انتخابات ایران، اظهار داست: آقای عراقچی را به کمیسیون امنیت ملی دعوت کردیم و در یک جلسه 4 ساعته، تأکید شد که باید سرخط های مهم ابلاغی از سوی مجلس به تیم مذاکره کننده، مورد توجه جدی قرار گیرد؛ به خصوص «قانون اقدام راهبردی رفع تحریم ها»؛ در حال حاضر، دوره پنجم مذاکرات تمام شده و الان پیش‌نویسی را آماده کرده‌اند. آمریکایی‌ها گفته‌اند که تحریم‌های بخشی مثلاً تحریم در بخش پتروشیمی یا نفت را برمی داریم، ولی واقعیت این است که آنها «مادر تحریم‌ها» را می خواهند باقی بگذارند، اما جمهوری اسلامی ایران، موضعش این است که تحریم ها باید به طور کامل برداشته شود و دیگر آن زمانی که به آنها امتیاز می دادیم، گذشت؛ رهبری و قانون مجلس نیز همین را گفته اند. برداشت من شخصاً این است که انتخابات ایران در به نتیجه رسیدن یا نرسیدن دور ششم مذاکرات، تأثیرگذار خواهد بود و به آقای عراقچی هم این موضوع را گفته‌ام و الان وضعیت ما به گونه‌ای است که در موضع ضعف نیسیتم.

مقتدایی یادآور شد: باید حد بالاتری از توانمندی را به دست آوریم و ارتباطات جهانی خود را گسترش، روابط خود را با ملت‌های جهان افزایش، دیپلماسی عمومی کشور را تقویت و مراودات فرهنگی ملل را افزایش دهیم تا در نهایت با افزوده شدن قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران بتوانیم از منافع خودمان در سطح بین‌المللی دفاع کنیم.