چینی‌ها با 80 کشوردیگرقرارداد‌هایی مشابه با قرارداد ایران امضا کرده‌اند/ واگذاری کیش به چین کذب است

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله با چین، اظهار کرد: چینی‌ها با حدود ۸۰ کشور دیگر قرارداد‌هایی مشابه قرارداد‌های استراتژیک بسته‌اند و این کشور حتی در زمان تحریم نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کرد.


وی ادامه داد: این تفاهم نامه در واقع برنامه جامع همکاری بین قدرت‌های نوظهور منطقه ایران و چین است که بیش از پیش گسترش خواهد یافت.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: البته این تفاهم نامه الزامی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرده است، ولی امروزه در اوج قدرت در این تفاهم نامه قرار دارد.


مقتدای تصریح کرد: صحبت‌های بسیاری در مورد قرارداد ترکمانچای می‌شود در حالی که این قرارداد در ضعیف‌ترین حالت دولت ایران بسته شده بود و در زمان شاه همه چیز را آمریکا دیکته می‌کرد.


وی افزود: کشور چین حتی در شرایط کرونا رشد ۲.۳ درصد اقتصادی را داشته و در بالاترین طراز اقتصادی قرار دارد از این رو همکاری با این کشور بسیار سودمند خواهد بود.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چین هیچ‌گاه دیدگاه استعماری نداشته، بنابراین هنگامی که بحث منافع دراز مدت پیش می‌آید دو کشور به یک دیگر تضمین دوجانبه می‌دهند و جزئیات آن در قرارداد مشخص می‌شود و در این جزئیات حرفی از واگذاری کیش در میان نبوده است.