تفاهم نامه ایران-چین الزامی برای جمهوری اسلامی تعیین نکرده است

عباس مقتدایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تفاهم نامه ایران و چین اظهار داشت: اطلاعات این مفاد بعد از حضور وزیر امور خارجه در مجلس در اختیار نمایندگان قرار گرفت و اینکه گفته می‌شود اطلاعات مخفی بوده حرف غلطی است، اما در حالت کلی در دنیا جزئیات قراردادهای استراتژیک منتشر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه خلاصه‌ای از این تفاهم نامه در اختیار نمایندگان قرار گرفته، گفت: طبق قوانین، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در قراردادها و تعهدات بسته شده ورود پیدا کند که در صحن علنی مجلس به بحث و بررسی به صورت شفاف گذاشته می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: چینی‌ها با حدود ۸۰ کشور دیگر قراردادهایی مشابه قراردادهای استراتژیک بسته‌اند و این کشور حتی در زمان تحریم نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می‌کرد.

تفاهم نامه الزامی را برای جمهوری اسلامی تعیین نکرده

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه در واقع برنامه جامع همکاری بین قدرت‌های نوظهور منطقه ایران و چین است، گفت: البته این تفاهم نامه الزامی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرده است و امروزه در اوج قدرت در این تفاهم نامه قرار دارد.

مقتدای ادامه داد: صحبت‌های بسیاری در مورد قرارداد ترکمانچای می‌شود در حالی که این قرارداد در ضعیف‌ترین حالت دولت ایران بسته شده بود و در زمان شاه همه چیز را آمریکا دیکته می‌کرد.

وی افزود: کشور چین حتی در شرایط کرونا رشد ۲.۳ درصد اقتصادی را داشته و در بالاترین طراز اقتصادی قرار دارد از این رو همکاری با این کشور بسیار سودمند خواهد بود.

سرمایه‌گذاری و احیای جاده ابریشم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چین هیچ‌گاه دیدگاه استعماری نداشته، بنابراین هنگامی که بحث منافع دراز مدت پیش می‌آید دو کشور به یک دیگر تضمین دوجانبه می‌دهند و جزئیات آن در قرارداد مشخص می‌شود و در این جزئیات حرفی از واگذاری کیش در میان نبوده است.

وی ادامه داد: کشور چین در صدد سرمایه‌گذاری با مبلغی معادل ۹۰۰ میلیارد دلار و احیای جاده ابریشم است و با این کار دسترسی‌ها و تبادل راحت‌تر انجام می‌شود.