مخالفان توسعه روابط ایران با کشورهای آسیایی منافع ملی را نادیده می‌گیرند

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به مخالفت برخی در داخل کشور با توسعه روابط ایران با کشورهای آسیایی، اظهار داشت: کشورهای اروپایی سال‌ها اینگونه وانمود کرده‌اند که یگانه راه حل مشکلات ایران ارتباط با غرب است و با برجسته سازی آن استفاده از انواع و اقسام شگردهای رسانه‌ای، تلاش کرده‌اند هم افکار عمومی و هم رویکردهای مسئولان جمهوری اسلامی ایران را به این سمت پیش ببرند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در جریان برجام و قول‌هایی که دولت به مردم داده بود، عمده تمرکز بر این بود که با ایجاد ارتباط با کشورهای اروپایی می توانیم موانع و مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و پیشرفت‌های عظیم توسعه فنی و تکنولوژی در ایران را ایجاد کنیم.

وی در همین راستا بیان کرد:‌ نوع برخورد کشورهای اروپایی نشان داد که باید آنان را دنبالچه ایالات متحده آمریکا درنظر بگیریم چون آمریکا از برجام خارج شد گمان دولتمردان آمریکایی این بود که کشورهای اروپایی نمی‌توانند برجام را احیا کنند، این گمانه آمریکایی‌ها تقریبا درست بود، اما مماشات و سهل انگاری دولت سبب شد تا ما فرصت‌های عظیمی را درسال‌های گذشته از دست بدهیم.

مقتدایی خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم تلاش کرد تا فرصت سوزی دولت دوازدهم را متوقف کند. بنابراین آنچه مجلس در قالب طرح راهبردی رفع تحریم ها و صیانت از ملت ایران انجام داد برای آن بود که باری دیگر دولت را به سرخط تبیعیت از منافع ملت بازگرداند و در این جهت خسران هایی که ایجاد شده بود را متوقف کند، بدیهی است که همین نیت عملیاتی شد و آنچه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از آن تقدیر کردند با توجه به چنین رویکردی بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین اکنون نیز که آقای دکتر قالیباف به عنوان رئیس مجلس در اولین سفر خود در دوران مسئولیتش در مجلس یازدهم  به روسیه سفر می کند در همین راستاست.

وی تاکید کرد: مخالفان توسعه روابط ایران با کشورهای آسیایی کسانی هستند که عمدتا متمرکز بر ارتباط با ایران غرب و دریافت فناوری از غرب بوده اند.

وی گفت: این بار تلاش مخالفین توسعه روابط ایران با آسیا و در همین رابطه توسعه روابط با روسیه و حتی چین با توجه به شرایط موجود بگونه ای از رسانه ها استفاده کردند که گویی یک مقام اجرایی به روسیه می رود و عدم دیدار با رئیس جمهور روسیه را به عنوان یک نقطه ضعف این دیدار مطرح کردند، در حالیکه واقعیت آن است که پروتکلهای موجود در این رابطه مبتنی بر رویکردهای پارلمانی است؛ اقای قالیباف در راس یک هیات پارلمانی به روسیه سفر می کند و با رئیس دوما و روسای مجالس این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد. اگر این موضوع اتفاق نمی افتاد نقطه ضعف بود اما با همتایان خود دیدار می کند و البته حامل پیامی است که آن پیام نیز به نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه تحویل داده می شود.

مقتدایی در ادامه سخنانش تصریح کرد: بنابراین آنچه که این روزها ایجاد شده است بیش از آنکه حکایت از واقعیت و ریشه در واقعیت‌های موجود داشته باشد، نوعی تسویه حساب جریان‌های سیاسی با رئیس مجلس و مجلس شورای اسلامی محسوب می شود. من معتقدم سفر آقای قالیباف با توجه به اینکه قرار بود در کمیسیون مشترک دو کشور حضور پیدا کند و ریاست این اجلاس را در روسیه بر عهده داشته باشد از اساس یک سفر دیپلماتیک مبتنی بر دیپلماسی پارلمانی محسوب می شود که به سرعت به اهداف خود رسید.

وی بیان کرد: رئیس مجلس توانست سطح دیپلماسی پارلمانی مجلس یازدهم را در ایستگاه مناسبی قرار دهد و سایر دیدارهای پارلمانی این روند را تقویت خواهد کرد.

مقتدایی همچنین عنوان کرد: کسانی که این روزها جو سنگین رسانه ای برای تغییرات در افکار عمومی را دنبال کردند، منافع ملی کشور را نادیده گرفتند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه اظهار داشت: ما باید تقویت کننده ساختارهای داخلی کشور بویژه در هنگام مراودات بین المللی باشیم و به نظر میرسد حضور آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس در روسیه این پیام را برای اروپایی ها داشته است که اگر آنان به وظایف خود عمل نکنند، ما ظرفیت های آسیا را برای کشورمان به کمک خواهیم گرفت.